מנהיג שמאמין לא מפחד


השבת, נתחיל בקריאת חומש 'שמות', ובמעבר מספר העוסק באבות ובמשפחות, לספר העוסק בלידתה והתהוותה של אומה היוצאת מעבדות לחירות. הרמב"ן אף מכנה את ספר 'שמות' ספר הגלות והגאולה של עם ישראל.

פרשת 'שמות', עוסקת בתחילת שעבוד מצרים ע"י מלך חדש שאינו מכיר את יוסף ובבחירתו של משה למנהיג.

בפרשתנו, משה מתעלה מעל מצוקותיו האישיות, מחרף את נפשו ומגלה מסירות נפש ואומץ, הוא שואף למוסר ולצדק אשר בוערים בקרבו:

תחילה הוא מציל את אחיו מיד האיש המצרי, בהמשך הוא מתערב בריב אחים מבני עמו ולבסוף אף נחלץ לעזרת נכרים, בעת שסייע לבנות כהן מדין להשקות את צאנם.

כל אלה היוו את התשתית לבחירתו של משה שהיה כבד פה וכבד לשון למנהיג ולמושיע של עם ישראל. מדובר בבחירה מהותית ולא רק בשל יכולת רטורית של נואם רהוט ומחונן אשר מרשים את קהל שומעיו באמירות נבובות חסרות תוכן...

היום, כ׳ בטבת, לפני 815 שנה נפטר הרמב״ם, שזכה להשפיע על עולם ההלכה ועולם המחשבה יותר מכל אדם אחר.

בהסתמך על תיאור המפגש בין משה לפרעה, שמופיע בפרשתנו, מסביר הרמב״ם בספרו 'מורה הנבוכים', שהאומץ וההבטחה שקיבל מאת ה' ״כי אהיה עמך״ גרמו לו למשה לעשות את הפעולה הנועזת בה ׳ניגש האדם הבודד במטהו נגד מלך עצום להציל אומה מתחת שעבודו ולא חת ולא נבהל ממנו׳.

בימים שבהם נערכים דילים וחיבורים לקראת מערכת בחירות נוספת, אשר נראה כי נכנסת להילוך גבוה, ראוי שנבחרי ציבור המבקשים לשאת במשרות שיש בהן השפעה, ילמדו מן הדמויות המקראיות ובפרט ממשה רבנו מהי הנהגה אמיתית ואחראית ומהן התכונות הנדרשות לתפקיד מחייב זה.

שבת שלום