הנחיות להתמודדות עם אירועי הלילה האחרון לכלל האוכלוסייה ולהורים

הנחיות להתמודדות עם אירועי הלילה האחרון לכלל האוכלוסייה ולהורים

הבוקר כולנו נחשפנו לדיווחים סביב הפיגוע שהתרחש באפרת בשעות הבוקר המוקדמות.

חלק מהילדים נחשפו יותר וחלק נחשפו פחות, ברצוננו לעדכן על הנעשה במסגרות החינוכיות.

בבתי ספר ובגנים, התקיימו שיחות עם התלמידים שהתייחסו לאירוע באופן המותאם לגילם. שיחות אלו נועדו לתת אינפורמציה במטרה להפחית לחץ ולחזק את החוסן הנפשי. ילדים שהרגישו צורך הופנו לעזרה נוספת אצל היועצת או המחנכת. מהבדיקות שערכנו במסגרות החינוכיות, מצאנו שהילדים ככלל מתמודדים בצורה הולמת עם המצב.

 

ניתן לפנות להתייעצות ושאלות ספציפיות לגבי התמודדות עם המצב:

·         השירות הפסיכולוגי – בטלפון: 02-9939333.ובמייל barbara@efrat.muni.il,  Yaakov@efrat.muni.il

·         המחלקה לשירותים חברתיים - בטלפון:  02-9939370 ובמייל mrevaha@efrat.muni.il

·         בשעות הערב ניתן לפנות למוקד בטלפון: 1208.

 

להלן קווים מנחים להורים ולמבוגרים האחראים על הילדים

במצבי חירום, כולנו, הן המבוגרים והן הילדים חווים רגשות כמו פחד וחרדה. אלה תגובות נורמליות. חשוב לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים עם הילדים ולהזמינם לשאול אותנו שאלות המעסיקות אותם. אתם ההורים הכתובת הטבעית של ילדכם ומכירים אותם הכי טוב מכולם, ותוכלו להתאים את ההמלצות הבאות לילד/ה הפרטי/ת שלכם.

1. לילדים יש כוח להתמודד- חשוב שלמבוגרים תהייה מודעות לכך שרגשותיהם ותחושותיהם לגבי המצב משפיעות  על הילדים ולכן חשוב שאנו המבוגרים נגייס כוחות על מנת להעביר מסר מרגיע ומעצים להגברת ההתמודדות של הילדים.

2. מתן מידע ושיחה עם הילדים - כפי שאנו המבוגרים מכירים זאת על עצמנו, קבלת מידע מעודכן ואמין, מקלה מאוד בהחזרת תחושות השליטה והרגיעה במצבי לחץ וחרום.  כך גם ילדינו! גם הם יעזרו מאוד בקבלת מידע ממבוגר אחראי - הורה, מורה, גננת ומדריך.

בהעברת המידע חשוב להפריד בין שמועות לעובדות בדוקות ולמסור לילדים מידע אמין ומדויק ברמה המתאימה לגיל הילד, להתפתחותו ולקרבתו לאירוע. מומלץ למנוע מילדים חשיפה לתכנים קשים שאינם הכרחיים. במקרים בהם הילד נחשף לתכנים מסוג זה חשוב לשוחח איתו בצורה אחראית ומרגיעה.

3. צריכה נבונה של אמצעי התקשורת- אמצעי התקשורת מספקים לנו אינפורמציה חשובה, עם זאת רצוי לאזן את הצפייה באמצעות תכניות המיועדות לילדים ומפיגות מתח.

4. שמירה ככל האפשר על השגרה הרגילה- משפיעה על היכולת לגייס כוחות התמודדות.

5. מילוי תפקידים תורם לתחושת משמעות וכוח- חשוב לתת לילד תפקידים במשפחה או בקבוצה בהתאם ליכולותיו ולנטיותיו.

6. דפוסים שונים להתמודדות- אנשים שונים מגיבים בצורות שונות בשעת חירום. חשוב להכיר את דפוסי ההתמודדות של כל אחד ולשאוף להרחיב את מגוון התגובות. שימוש בדפוסי התמודדות מגוונים (כגון:לדבר על המצב, לצייר מה מרגישים, להתעלם ולהתנהג "כרגיל", להיות עם חברים, לבכות, לעסוק בפעילות גופנית ועוד) תורם ליכולת ההתמודדות.

7.תמיכה חברתית בסביבה הטבעית נותנת תחושת שייכות וממתנת תחושה של בדידות.

8.פנייה לעזרה- *ברגעי משבר וקושי כדאי להיעזר –אתם מוזמנים לפנות לפי הפרטים הרשומים לעיל.

  ה' יברך את עמו בשלום

Guidelines for dealing with the security event which occurred last night

 

This morning we were exposed to reports regarding the terror attack which occurred in Efrat in the early hours of the morning.  Children were exposed in varying degrees to these reports. We would like to report what has been happening in the local school and gan system in response to the situation. In both these settings, the teachers and gananot discussed the event with the children in an age appropriate manner.  These discussions are intended to share information in order to help reduce tension and strengthen their resilience. Children who needed extra assistance were referred to the school counselor or to the mechanechet. From our survey in various schools and kindergartens, we have found that in general the children are coping well with the situation.

 

If you have specific questions or concerns please contact:

* Efrat Psychological Services– Phone: 02-9939993 Email: Barbara@efrat.muni.il, yaakov@efrat.muni.il

*Department of Social Services – Phone: 02-9939370 Email: mrevaha@efrat.muni.il

 

 

 

A few guidelines for parents and other adults responsible for children

 

In an emergency situation, all of us, both adults and children experience feelings of fear and anxiety. These are normal reactions. It is important to keep communication lines open with your children and encourage them to ask whatever questions they have on their minds.

 

1.       Children have the strength to cope – it is important that adults understand that their own feelings about the situation influence their children and therefore, we adults need to stay relaxed and give the children a message of calm in order to strengthen our children’s ability to cope.

2.       Passing on correct information – it is important to differentiate between rumors and confirmed facts and give the children correct and trustworthy information according to his or her age, level of development, and sense of connection to the situation. It is recommended to prevent children from being exposed to difficult and unnecessary information. If the children have been exposed to such content it is important to talk to them about what they have seen or heard in a responsible and relaxed way.

3.       Proper use of electronic media – television and internet provide us with important information, nevertheless, it is preferable to balance your children’s viewing with calming programs designed for children.

4.       Keep to your regular routine as much as possible – this will influence coping abilities.

5.       Giving the children tasks contributes to their sense of meaning and strength – it is important to give children special tasks within the family or group according to their abilities and interests.

6.       Different styles of coping – different people react in different ways in a time of emergency. It is important to know each child’s coping style and work towards increasing the range of his or her coping mechanisms. The use of a variety of coping mechanisms (i.e.: discussing the situation, drawing what you feel, ignoring the situation and acting “like usual”, spending time with friends, crying, physical activities and others) contribute to coping ability.

7.       Social support in children’s natural surroundings provides them with a sense of belonging and reduces a sense of loneliness.

8.       Asking for help – in moments of crisis and difficulty it is best to ask for help. You are welcome to turn to the Educational Psychological Service (993-9333) or the Department of Social Services (993-9370) from Sunday to Thursday. If there is no answer leave a message on the voice-mail. In an emergency call the Moked (1-700-705-000) and they will refer you to the appropriate professionals.

ה' יברך את עמו ישראל בשלום

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד